Dune Du Pyla, Kell egy ház az óceánpartján

Kell egy ház az óceán partján

Az egész azzal kezdődött, hogy egy sikló ernyős ismerősünk az óceán partján töltötte őszi pihenőjét, ami megvallva bennünket, vasutasokat, úgy nem nagyon ütött szíven. De a képek láttán egyből néhányunkban elindult a „sín”, így nem volt más hátra, mint megszervezni ezt a majd 5000 kilométeres kalandot.

0 nap Budapest- München-685 km

Induláskor sem a Duna sem az időjárás nem volt túl kegyes hozzánk: három óra késés és szakadó eső. Ez volt Neuschwanstein-i túra. Mi kérünk elnézést

View Larger Map

1 nap München –Füssen- München- Párizs 360 +841

Az éjszakai vonat magánjárat a maga magas pótdíjával alható és simán késett 3 órát. A párizsi átszállás átutazás ujjgyakorlatnak tűnt, leszámítva hogy a TGV lepukkant és át kellett szállni egy másikra már induláskor. Egyébként ha ment, ment 290-et. Tényleg! Két átszállás után el is értük a dűnét.

2 nap Párizs- Bordeaux- Arcachon 584+72+10 km

A Dune du Pylat a Bálna

Mármint A DŰNE 107 m magas, 2700 m hosszú, 60 millió köbméter szín tiszta homok. Hát erre mondjuk, így pestiesen, hogy nem gyenge. Jó magam 20 éve utazom, de ehhez foghatót nem láttam még.

Szóval ez egy búza sárga drabális „homokbálna”, felülről is oldalról is. Megmászhatod, rugdoshatod, rá se hederít, de valójában a maga lassú módján azt tesz, amit akar. 2 m/év sebességével „száguld” a szárazföld felé és mindent legyűr, ami az útjába kerül. Házat, kempinget, utat, fát. Én, ha a kempinges helyében lennék, már az úttal szemközti parcellát is elkezdeném bérelni.

3. nap Arcachon- Cap Ferret 20 km

Arcachon, egy szép, de drága mediterrán település, a maga mérhetetlen nyugalmával. A település maga egy rózsadomb, tele villával, melyeknek mindegyiknek saját neve van. A régmúltban ide járt a Francia középosztály kipihenni a hétköznapok fáradalmait. A teraszokon helyiek élnek társasági életet, és abszolút nem izgatja őket a válság, üzlet vagy ilyesmi. A teraszok másik felét teszik ki a pénzes turisták, akik méregdrága éttermi csodákat esznek. Az önkormányzat „szegénységét” jól mutatja, hogy külső kerületekben is viacolorral kirakott gyalogutak vannak.

Az osztrigaváros

View Larger Map

Aztán az öböl túloldalán ott van Cap Ferret, ahova kisvállalkozók szállítják a bicikliseket, turistákat. Ez előbbiek biciklijeit esetenként csak felhajigálják a hajó tetejére és kész. A félsziget strandja adja igazán az óceáni béjvaccs érzést. A másik jelző, a hatalmas osztriga város.

Csillagok háborúja nyelven, itt készül azt osztriga klón hadsereg, a végeláthatatlan rácsok tömegében. Amikor apály van, szorgos kezek matatják, némely rácsokat leveszek, másokat locsolják

A Francia

Alapvetően barátságos nép, amíg a nyelvükön kommunikálsz. Viszont ha a nyelvleckén alul maradsz, segítségre csak némi erőszak útján számíthatsz.

A strandon odajött hozzám egy öreg, és megkérdezte a nemzetiségemet. Angolul mondtam, hogy magyar vagyok mire az öreg csak annyit tett hozzá. Angolok! Húzás vissza Angliába. Bár mi magyarok sem vagyunk szofisztikáltan turistakedvelőek, de azért ilyen tanácsot úgy általában nem adunk. Legalább is úgy tudom.

4. nap Bordeaux 120 km

Ha 2 úti célt akarsz Franciaországban megnézni, nem biztos, hogy ez kell legyen az egyik. Ha itt jársz, akkor persze feltétlenül látnod kell, mert szép és tiszta város, nagy távolságokkal, rengeteg palotával és hatalmas népi forgataggal. Persze Londonon, Párizson edződött turisták előbb kortyoljanak jó helyi borokat, mert az itt van dögivel, még ha nem olcsó.

5 nap az Óceán part 6 km

Bár La Rochelle-be készültünk, de közlekedési nehézségek miatt az nem jött össze, ezért ezen a napon, amolyan rápihenésképpen, immáron másodszorra, kilátogattunk az óceánpartra.

Tudjátok mi a különbség a bosnyák tengerpart és az Atlanti óceáni strand között? Az első 2 km hosszú a másik meg 2 km széles (jah és vagy negyven km hosszú). El nem tudom képzelni a zsúfoltságot ilyen arányok mellett. Különösen apály a látványos. Ilyenkor helyiek rohannak kosarakkal és szatyrokkal, hogy a pórul járt rákokat kagylókat összekapkodják. Mint említettem, az idő nem volt túl kegyes hozzánk, de legalább láttunk egy végtelenített partot.

6 nap A Dűne 5 km 100 magasság különbség

Egyebekben a bálna a világ legvidámabb helye. Mennek a népek a létrán, mintha a Mont Everest csúcsára tartanának. Aztán felérve az öregek levegőért butykosért spray ért kapkodnak, míg a fiatalok röhögnek, bukfenceznek, szaltóznak egymást hajigálva őrültködnek. A legjobb, hogy akárhogy esel, nem töröd össze magad. Persze a szád füled-orrod tele lehet homokkal, de komoly bajod nem lesz.

Fenti emberi tüneteken túllépve, mindenki szája tátva marad végül. Az óceánra rátekintve a kis hangyák az emberek a kis molnárkák a vízen pedig a jachtok, hajók. Aztán nyugodt helyet keresve, magad is rájössz, hogy a bálna az ottani ökoszisztéma része. A vízben ölelkezve örvény kis zátonyok sejtetik, hogy itt valami rendhagyó dolog van. Szóval észbontó látvány! Komolyan!

Kicsit túlbecsülve erőnlétünket, mi lementünk a Düne óceán felőli talapzatára szétnézni. Ez majdnem annyi idő, mint ahogy ezt a szakaszt leírtam, de visszafelé az út az kegyetlen. Szóval a retúrra vagy serpák, vagy rakéta kellett volna, mert annyi erőt kivett belőlünk, hogy 3 pihenő után remegő lábakkal görcsölő vádlival vergődtünk vissza a csúcsra. Szóval bármikor lementek, biztosak lehettek benne, hogy lesz hely a strandon…

Persze nem az óceánpartra osonás a legnagyobb szám. Általában az emberek a bálnát hosszanti irányban a gerincén másszák. Azt, hogy cipővel vagy mezítláb, ebben így utólag is megoszlanak a vélemények. Miközben lankáról le-, lankára felmászol biztos lehetsz benne, hogy eddig ismeretlen formák állják utadat. Egyik pillanatban egy „hófúvás” mellett haladsz el, míg másik oldalon, modellváros szerű érdekes képződményeket láthatsz. Meg aztán ott a fatörzsszerű kéreg. Naponta több ezer ember mássza a bálnát, és ezeket a művészi alkotásokat egyszerűen szétrugdossák. De nem jelent semmit! A bálna reggelre újra építi magát. Mondhatnók neki ez csak hangyamászás.

Utolsó este, az avatás

Ezt már többen kérdezték, hogy hogy néz ki nálunk. Egyébként semmi különös, egyesület vagyunk a magunk szertartásaival. Nem egy körülmetélés, csupán felkészítendő az újoncokat a későbbi túrázások kegyetlen lábfájására, az elnök papuccsal jó ráhúz a mezítelen talpukra. azok jajgatnak a többiek meg röhögnek meg fényképeznek.

Szóval jelen esetben a búcsú estének nem tudtam autentikusabb helyet választani, mint a Dűne. Én azt vállaltam, hogy utolsó este felmegyek a dűnére 5 liter helyi borral és az egyéb kellékekkel. Ez csak elsőre tűnt jó ötletnek, mert kegyetlenül kifáradtam az utolsó 30 méteren a 60 literes hátizsákkal.

Fent aztán rövid beszéd után nagy röhögések közepette felavattuk az újoncokat. Lám ötletesek a mieink, később ők avatták az elnököt jelképesen, lefogva, ezt vagy háromszor. Biztos, ami biztos.

A túrán résztvevők ezt oklevelet kaptak (néha már az az érzésem túrára elsősorban oklevélért jönnek a tagok). Ezt követően a túra lezárásaképpen további röhögés közepette borozgattunk. Egy helyi kislány oda is jött, hogy mi bajunk. Biztos nem tudta, hogy csak vasutasok vagyunk. Szóval láthatóan jól éreztük magunkat.

Az osztriga

Azt meg jegyezzem, több szálon is zajlott a tengeri herkentyűk pusztítása. Ezek majdnem mindegyikében részt is vettem, de hát ha már untuk a kagylót és rákot, valamit csak kellet már kezdeni magunkkal. A fenti búcsú után jött az utazás „halpontja” az osztrigázás, melyre jó sokan beneveztek. Ez a gyakorlatban egy műanyag asztal mellett, talponálló stílusban lett kivitelezve…

Szóval „Osztriga Boba Fettet, Cap Feretről hozzák és elmondhatom, hogy nem egy közvetlen és szép jószágok. Inkább az a "bottal se piszkálnám meg" típusú hajítókő kinézetűek alakok. Szóval ne tartson kedvencként ilyet senki otthon. Egyébként nem is olcsó. Falatja fél euró és még tucatban árulják. Előzőekben amolyan pokoli küldetésként neki is estünk, nosza vettünk két tucatot. Szúró vágófegyverekkel felszerelkezve, az esti csúcstámadás után el kezdtük levadászni a kis dögöket. Na nem mintha elmenekültek volna a hűtőből, de egy némelyik úgy bezárkózott, hogy csak taktikával tudtuk kinyitni. Hosszú forgácsolás után rájöttünk, hogy olyan ez, mint a „bolond-disznóvágás”: seggbe kell szúrni, mert ott is fáj neki. Szóval a maradékot a farpofánál kifeszegettük. Hát néhány bor után is eléggé taknyoid kinézetük volt, de úgy voltunk vele, ha már elvállaltuk ezt a nehéz munkát, hát biza megcsináljuk. Egyesek (ráadásul néhány bor után) szemüket becsukva foghegyelték, mire rájöttünk a technikára. Így lazán, a citromfürdőből ki kell szippantani azt kész. A forgácsolás miatt aztán kiköptük a maradék mészházat. Ezután már csak röhögni kellett a többieken. Így visszagondolva igazából nem az „hal” amiért megállnék a teszkó halas pultnál, de egy heccnek jó volt.

7 nap Arcachon –Bordeaux – Párizs-München 1356 km

Talán eddigi leghosszabb szimultán vonatozásunk átszállásokkal -és az ezen túrán rendszeres késésekkel tarkítva- amúgy gond nélkül lement.

View Larger Map

8 nap München- Budapest 640 km

Reggelre ki volt rendesen nyúvadva a banda (az ezezháromszáztól). De látszott az is hogy úgy nagyon senki nem akar haza menni, így a csapat az éles átszállást picit nehezen vette. Végignézve, visszagondolva láttam a csapatot, ahogy elgondolkodva bámultak ki az ablakon a rohanó tájra. Akkor megértettem, hogy révbe értünk az egyesület szándékával. Láttatni és megértetni. Hiszen mi nem adunk komplett csomagokat, nem mondjuk, meg ki mit gondoljon, a látottakról, hogyan rendszerezze azokat. Szerintem akkor értették meg, mit láttunk és mit csináltunk. És én is így tettem. 70 várossal, 20 év gyakorlattal a hátam mögött véleményem szerint mindenkit átalakított ez a nehéz túra. Aki ilyenre vállalkozik, a saját határait feszegeti, ezen határokon túllépve pedig komoly önismeretre tehet szert. A képek és a tárgyak csak kellékek…

Bár megígértem, hogy ezt az esszét azonnal megírom, ez egyéb elfoglaltságaim miatt nem jött össze. S bár eltelt 3 hónap, de az élmények még mindig frissnek hatnak. Külön örömömre szolgált látni az elkészült fotókat a fészbukon, és jól esett látni, ahogyan a barátságok alakultak ki. Szóval ez egy jó összetartó csapat volt. A fotókat legalább hetente egyszer megnézve, így zárásként mondhatom, amivel kezdetem: majd öregségemre Kell(ene) egy ház az óceán partján…

Részletek, jelentkezés

Túra neve *Státusz
2. Úton fesztivál korlátozott!!! RÉSZLETEK>>
EVVK közgyűlés korlátozott!!! RÉSZLETEK>>
Kuba, szivar, rum, napfény és zene korlátozott!!! RÉSZLETEK>>
Marokkó Szahara, élményeink korlátozott!!! RÉSZLETEK>>
Mit együnk, hogy jól legyünk? korlátozott!!! RÉSZLETEK>>
Miért épp Brazília? Favelák, dzsungelek, tengerpartok korlátozott!!! RÉSZLETEK>>
10 év, négy kontinens: Trembácz Éva Zsuzsanna élőben Kínából korlátozott!!! RÉSZLETEK>>
Szemlőhegyi barlangtúra szezonnyitó elérhető :) RÉSZLETEK>>
Thaiföld -Malajzia-Szingapúr még 10 hely RÉSZLETEK>>
Kuba a karibi álomvilág utolsó helyek! RÉSZLETEK>>
Alföldi bicajozás még 10 hely RÉSZLETEK>>
Horvátország Pula elérhető :) RÉSZLETEK>>
Horvát tengerpart Pula még 10 hely RÉSZLETEK>>
BLED + Sasfészek az Alpokban még 10 hely RÉSZLETEK>>

* Fenti adatok szigorúan tájékoztató jellegűek, nem jelentenek az EVVK semmilyen kötelezettség vállalást. A tájékozódáson kívül más célra nem használhatók fel.

Keresés

fészbuk szociál

Karrier

evvk logoExplorer Vasutas Világjáró Klub Magyarország legnagyobb vasúti szabadidős szervezete túravezetőt keres, hosszútávra, alkalmi munkára (átlag évi 10 munkanap + a csatlakozó hétvégék).

Angol nyelvismeret, utazási gyakorlat szükséges.

Túravezetői, magashegyi túravezetői vizsga, előny.

Vasutasok, kalauzok, pénztárosok, jelenkezését is elfogadjuk, sajnos főállást nem tudunk biztosítani.

Érdeklődni, esténklént: 0630/9634-325

Szakmai önéletrajzokat szíveskedjetek az info@evvk.hu -ra megküldeni.